
Appen met Arnout over 65 jaar Vandenbusken
65 jaar bestaan is voor een bureau geen vanzelfsprekendheid. Voor vandenbusken, opgericht in 1961, is het vooral een moment om terug te kijken op wat al die jaren overeind is gebleven: de blik vooruit, de focus op resultaat en de relaties met klanten. Arnout, tweede generatie eigenaar, nam het bureau over met “zwetende oksels”, gezond boerenverstand en de instelling om gewoon door te gaan. In gesprek met FONK vertelt hij over ploeteren, meebewegen met de markt en waarom de cultuur van vandenbusken na 65 jaar nog altijd verrassend nuchter is gebleven.
Allereerst: Van harte gefeliciteerd met het 65 jarig bestaan van Vandenbusken! Jij bent natuurlijk de tweede generatie eigenaar: wanneer voelde Vandenbusken voor het eerst niet meer als ‘het bedrijf van je voorganger’, maar ook echt als jouw verantwoordelijkheid?
"Het was vooral ploeteren. Veel te veel uren. Zwetende oksels en gewoon dóórgaan met gezond boerenverstand"
Dank je wel! 65 jaar is een uitzonderlijke leeftijd voor een bureau. Het was een directe overdracht. Vanaf dag één voelde het als mijn verantwoordelijkheid eigenlijk wel.
Wist je gelijk al wat je deed of wat het eerst vooral een beetje aanmodderen?
Haha! Het was vooral ploeteren. Veel te veel uren. Zwetende oksels. En gewoon dóórgaan. Met gezond boerenverstand.
.jpeg)
En dat is gelukt ook! 65 jaar lang goed meedraaien in deze markt is echt bijzonder. Zo’n bureau moet zich natuurlijk blijven aanpassen. Wat heb jij de afgelopen jaren vooral moeten veranderen om relevant te blijven?
Het is altijd aanpassen. Goed kijken wat er speelt en vooral snel meebewegen. En als ik eerlijk ben, uiteindelijk moet je soms op je buikgevoel varen en een richting kiezen. Het belangrijkste is dat je organisatie net groot of klein genoeg blijft om snel te schakelen.
En is er met al dat snelle schakelen iets van de oude "Vandenbusken cultuur" behouden gebleven?
Ja, 100%. Ons doel is altijd hetzelfde gebleven: resultaat leveren voor de klant. Dat staat boven alles. Dat was in 1961 zo, en dat is nu nog steeds zo.
Mooi motto! In het jubileum staat de relatie met klanten centraal. Welke samenwerking zal jij bijvoorbeeld nooit meer vergeten?
Als bureau maak je de meest leuke en gekke situaties mee. Dat maakt het vak zo leuk. Ik kijk echt met een brede glimlach terug op wat wij allemaal mee hebben gemaakt. Maar wat ik vooral zo speciaal vind, is dat veel samenwerkingen zijn uitgegroeid tot vriendschappen.
Wie is de meest opvallende vriend die je eraan over hebt gehouden en waarom?
Dat zijn er veel te veel om te noemen. Het mooie is juist dat je in deze wereld allerlei relaties opbouwt, ook met collega-bureaudirecteuren.
Mooi gezegd. Als je vooruitkijkt naar de volgende generatie vandenbusken: wat hoop je dat mensen over 65 jaar nog steeds herkennen aan het bureau?
Een nuchter creatief bureau, met focus op resultaat. En vooral: een club met leuke gasten. ;-)