
Elftal merken bundelen krachten voor gezonde voeding in sportkantines
Wie na een sportwedstrijd een gezonde snack in de kantine wil scoren, tast vaak in het duister. Broodjes bal met satésaus, tosti's met ketchup en suikerrijke sportdrankjes maken doorgaans de dienst uit. Om jeugdspelers en volwassenen een gezond alternatief op het menu te bieden, bundelen elf merken hun krachten voor 'De Betere Kantine'.
Op het menu van 'De Betere Kantine' staan voedzame drankjes, snacks en ijsjes, zonder rommel. Goed eten is namelijk onlosmakelijk verbonden met goede sportprestaties. De verbonden merken willen niet met opgeheven vinger vertellen wat kinderen willen wel of niet mogen eten, en daarom blijft de vette hap gewoon op de menukaart staan.
Het nieuwe kantineconcept wordt op zaterdag 20 september getest bij voetbalclub BVC in Bloemendaal. Van 11:00 tot en met 13:00 staan de merken klaar om te laten zien en proeven wat zij in huis hebben. De deelnemende merken zijn: Leev, Soof Drinks, BitesWeLove, Freasy, Goodoo (nominatie Coolest Dutch Brands 2025), Dalicious, YAYA Kombucha, JuicEvolution, Lemonaid & ChariTea, De Tweede Jeugd en TommyTomato.
Voorlichting door experts
Alleen voedzame voeding aanbieden is niet genoeg en daarom slaan de merken de handen ineen met sportdiëtisten en voedseldeskundigen. Samen zullen zij voorlichting en eductie geven over gezonde voeding. Vragen als 'Wat eet je het best vóór een training?' en 'Wat is de rol van groente voor je herstel?' staan daarin centraal.
De pilot bij BVC Bloemendaal is nog maar het begin. De elf merken willen het concept namelijk namelijk verder uitrollen in Haarlem en daarbuiten. Dus ben jij betrokken bij een sportclub? Of wil je meedenken over gezonde voeding en sport? Neem dan contact op met Bas Turk van Tommy Tomato (bas@tommytomato.nl).