
Serious Request sterkste wervingsactie volgens Hendrik Beerda
Tot en met kerstavond zijn 3FM-dj's Mart Meijer, Sophie Hijlkema en Barend van Deelen opgesloten in het Glazen Huis in Den Bosch. Uit onderzoek van merkadviseur Hendrik Beerda blijkt dat Serious Request, van alle wervingsacties voor het goede doel, verreweg de sterkte naam van Nederland heeft. Voor Spieren voor Spieren, het goede doel van deze editie, is die bekendheid op meerdere fronten gunstig.
Beeldcredit: YT-kanaal 3FM live
Merkadviseur Hendrik Beerda stelt niet alleen de donaties, maar vooral de media-aandacht zorgt voor langdurige reputatiewinst voor het goede doel: "Op dit moment is Spieren voor Spieren nog vrij onbekend. Ook is niet duidelijk wat de organisatie precies doet. Dat maakt het lastig om voldoende geld op te halen voor hun missie om alle spierziekten bij kinderen te verslaan. Door met Serious Request een week lang in het middelpunt van de nationale belangstelling te staan, kan dit rigoureus veranderen."
Wel benadrukt Beerda hoe belangrijk het is om na de wervingsactie in de reputatie te blijven investeren. Beerda: "Spieren voor Spieren krijgt niet alleen meer financiële middelen maar ook aanzienlijk meer bekendheid. Dat biedt de organisatie een kans om een veel breder publiek te bereiken en hechtere relaties op te bouwen. Wie dit momentum vasthoudt legt de basis voor een blijvend sterk merk en daarmee voor structureel hogere donaties. Zo kan een eenmalige actie uitgroeien tot een langdurige versterking van de missie om alle spierziekten bij kinderen te verslaan."
Stichting ALS stijgt
Stichting ALS Nederland, het goede doel van Serious Request 2023, laat het goede voorbeeld zien. Waar het vijf jaar geleden nog op plek elf stond onder de goede doelen in de gezondheidssector, is Stichting ALS Nederland inmiddels opgeklommen naar de zesde plaats. Dit wijst erop dat de korte publiciteitsexplosie van Serious Request niet alleen een tijdelijk effect sorteert, maar ook langdurige merkstijging kan realiseren.
Onbetwiste nummer één
Het landschap van Nederlandse wervingsacties is de afgelopen jaren drastisch veranderd. Sinds de terugkeer van het Glazen Huis in 2021 is de waardering voor Serious Request weer sterk toegenomen, nadat het experiment met de wandelactie The Lifeline minder goed aansloeg.
Kinderpostzegels, Alpe d’HuZes en Giro555 volgen op ruime afstand als nummers twee tot en met vier. Tegelijkertijd zijn verschillende bekende acties uit beeld verdwenen. Zo zijn SamenLoop voor Hoop en de Anjeractie beëindigd, terwijl ‘Nederland staat op tegen kanker’ en de Ride for the Roses nog nauwelijks zichtbaar zijn in het drukke fondsenwervingsveld. Crowdfundingplatform GoFundMe is de enige nieuwkomer die nationaal herkenbaar is geworden.
Wervingsacties met sterkste reputatie in 2025 (+ positie in 2020)
(4) 3FM Serious Request
(1) Kinderpostzegels
(2) Alpe d'HuZes
(3) Giro555
(5) Roparun
(-) GoFundMe
Goede doelen in het segment ‘gezondheid’ met sterkste reputatie in 2025 (+ positie in 2020)
(2) KiKa (Kinderen Kankervrij)
(1) KWF Kankerbestrijding
(3) Hartstichting
(4) Ronald McDonald Kinderfonds
(5) Alzheimer Nederland
(11) Stichting ALS Nederland
(6) Nederlandse Brandwonden Stichting
(7) Nierstichting
(12) Hersenstichting
(10) Diabetes Fonds
(8). Pink Ribbon
(13) Longfonds
(16) ReumaNederland
(15) Spieren voor Spieren
(14) Aidsfonds
(18) Prinses Beatrix Spierfonds
(20) Nationaal MS Fonds
(-) Oogfonds
(-) Stichting MS Research
(19) EpilepsieNL
(9) MDL Fonds